Sagen vedrører Forbruger-Kontakt A/S og Berlingske Lokalaviser A/S’ etablering af et nyt fælles selskab, Dansk Distributionscenter A/S (DDC), der skal have til formål at drive distributionsvirksomhed i form af husstandsomdeling af reklametryksager, gratisaviser mv. Styrelsen fandt, at DDC var et joint venture, der på et varigt grundlag kunne varetage en selvstændig virksomheds funktioner, og som var underlagt parternes fælles kontrol. Der var derfor tale om en fusion i henhold til konkurrencelovens § 12 a, stk. 1, nr. 2, jf. stk. 2. Styrelsen fandt ikke, at etableringen af DDC skabte eller styrkede en dominerende stilling på det relevante marked, der bevirkede, at den effektive konkurrence blev hæmmet betydeligt. Styrelsen godkendte på den baggrund fusionen, jf. konkurrencelovens § 12 c, stk. 2. Styrelsen fandt endvidere ikke, at joint venturet havde til formål eller følge at samordne fortsat uafhængige virksomheders konkurrenceadfærd, jf. konkurrencelovens § 12 c, stk. 3 og 4.
Mødedato: 24-04-2002
Vedrørende etableringen af Dansk Distributionscenter A/S
Resumé
Myndigheder
Rådet
Regler
Fusion
Udfald
Godkendt
Opfølgninger
Nej
Litra
§§ 12 c, stk. 3 og 4, 6, stk. 1
Skadesteorier
Ingen
Brancher
Distribution af trykvare
Samhandeler
Ikke relevant
Produktmarkeder
Omdeling af reklamer, aviser, telefonbøger, vejvisere, tryksager og vareprøver