Siden etableringen af Dansk Retursystem A/S i 2000 havde KFST modtaget en del klager. Da KFST samtidig netop havde vurderet en aftalt, anmeldt af Dansk Retursystem A/S (se Restaftale for Dansk Retursystem, Konkurrencerådet 17/12-2003), fandt styrelsen det naturligt, at sammenfatte eventuelle kritikpunkter, der vedrørte lovgivningsmæssige forhold. Jf. konkurrencelovens § 2 finder konkurrenceloven ikke anvendelse for sådanne. Flere af henvendelserne til KFST vedrørte at mindre importører og udbydere fandt reglerne bureaukratiske og ufleksible, eller at konkurrenter (navnlig (Carlsberg, Bryggerigruppen m.fl.) var involveret i Dansk Retursystem A/S direkte. Dansk Retursystems eneret ville udløbe i 2008, og styrelsen ønskede derfor i god tid at påpege problemerne. Det omfattede bl.a. at driften burde sendes i udbud, at der blev etableret en fælles EU-ordning for pant og returnering af emballage samt at bryggerierne ikke fik til opgave at indsamle pant fra restaurationssektoren (horeca), hvis de ikke allerede var leverendør hertil. Endelig burde der sket nogle administrative letter i forhold til indberetning og adgangen til at sælge flasker udenfor Dansk Retursystem A/S. Miljøministeret svaret på henvendelsen 28/4-2004, idet denne var positiv overfor nogle af forslagene, mens andre blev afvist.
Mødedato: 17-12-2003
Reguleringen af indsamling af emballage til øl og sodavand
Resumé
Myndigheder
Rådet
Regler
off. reg.
Udfald
Problem
Opfølgninger
Nej
Litra
§2, stk. 5.
Skadesteorier
Offentlig regulering
Brancher
Pant og returhåndtering
Samhandeler
Ikke angivet
Metoder
Ikke angivet
Produktmarkeder
Ikke angivet