Incentive har på vegne af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen gennemført en undersøgelse af danskevirksomheders oplevelser med at sælge varer og servicer via digitale platforme. Undersøgelsen fokuserer på,hvordan virksomhederne benytter platformene, og hvilke fordele og ulemper de oplever ved at benytteplatformene som salgskanal. Digitale platforme er såkaldte tosidede markeder, som bringer kunder og virksomheder tættere sammen.Værdien for virksomhederne af at være på digitale platforme er afhængig af, hvor mange potentielle kunderder benytter platformen, ligesom værdien for forbrugerne afhænger af, hvor mange virksomheder der benytterplatformen. Platformene gør det nemmere for virksomhederne at nå ud til et bredere kundesegment, samtidigtmed at de sænker forbrugernes søgeomkostninger ved at gøre det nemmere at finde relevante produkter. Medmange udbydere samlet et sted kan platformene være med til at skærpe konkurrencen mellemvirksomhederne. Omvendt kan netværkseffekter og skalafordele også føre til, at de enkelte platforme opnårstor markedsmagt, hvilket bl.a. kan give udfordringer for de virksomheder, der benytter platformene somsalgskanal.Undersøgelsen bygger på 293 telefoninterviews med virksomheder, der benytter digitale platforme til at sælgederes produkter.
Mødedato: 13-07-2020
Danske virksomheders salg via digitale platforme
Resumé
Myndigheder
Styrelsen
Regler
Rapport
Udfald
Rapport
Opfølgninger
Nej
Litra
Ikke relevant
Skadesteorier
Ikke relevant
Brancher
Ikke relevant
Samhandeler
Ikke relevant
Metoder
Ikke relevant
Produktmarkeder
Ikke relevant