Jyllands Posten/Politiken og Metropol Online A/S (MO) havde i 2001 (godkendt 29/8-2001) stiftet et JV (JobZonerne) rettet mod internetannoncer. Nu indtrådte TV2/Danmark (TV2) heri via et nyt JV, hvilket medførte en ny anmeldelse og behandling. JobZonen skulle fortsat virke på markedet for udbud af jobannoncer og jobannoncetjenester på internettet, men parterne ville indskyde deres annonceaktiviteter indenfor bil-, bolig-og rejseannoncetjenester på internettet. Styrelsen identificerede fire markeder omfattende udbud af dansksprogede rubrikannoncer samt dertil hørende tjenester på internettet for hhv. i) job, ii) biler, iii) boliger og iv) rejser. Styrelsen fandt, at JV ville kunne blive dominerende, men accepterede dog, at bekymringerne blev adresseret via tilsagn. Det omfattede at indrømme medieudbydere og andre adgang til at annoncere på åbne og ikke-diskriminede vilkår og frigjort fra prissætningen for annoncering i deltagernes traditionelle medier. Det meddeles således JobZonen A/S, Metropol Online A/S, Det Fælles Udgiverselskab A/S og TV2/Danmark, at fusionerne kan godkendes, jf. konkurrencelovens § 12 c, stk. 2 og § 12 d, stk. 2.
Mødedato: 18-06-2003
JobZonen A/S og Zonerne A/S: Joint ventures mellem Metropol Online A/S, Det Fælles Udgiverselskab A/S og TV2/Danmark
Resumé
Myndigheder
Rådet
Regler
Fusion
Udfald
Tilsagn
Opfølgninger
Tilsagn
Litra
§12c, stk. 2, og 12d, stk. 2.
Brancher
Annoncering
Samhandeler
Ikke relevant
Produktmarkeder
Markederne for udbud af dansksprogede rubrikannoncer samt dertilhørende tjenester på internettet for hhv. job, biler, boliger og rejser.