Lely Scandinavia drev et franchisekoncept for salg af service af mælkerobotter. Under konceotet var hver franchisetager tildelt et geografisk område, hvor det enkelte Lely Center eksklusivt måtte udøve aktivt salg.Konkurrencerådet fandt dog at Lely også have hindret passive salg af Lely-produkter på tværs af Lely Centrenes geografiske områder, hvilket var i strid med konkurrencelovens § 6. Endvidere havde lely iværksat forskellige former for priskoordering mellem de enkelte Lely centre, hvilket også var i strid med konkurrencelovens § 6. Priskooderingen var bl.a. sket via mails, med vejledende priser, til de enkelte franchisetagerne, der i forskellig grader var blevet videresendt internt mellem disse. Sagen blev stadfæstet af ankenævnet 30-09-15 og bøde pålagt 10-05-2016.
Mødedato: 25-06-2014
LELY’S KOORDINERING AF PRISER OG MARKEDER
Resumé
Myndigheder
Rådet
Regler
kl. § 6
Udfald
Påbud
Opfølgninger
Nej
Litra
§6, stk. 2, nr. 1 og 3
Brancher
Landbrug
Samhandeler
Ja
Produktmarkeder
a) Salg af malkesystemer til landmænd, b) salg af service og reparation af malkesystemer til landmænd og c) salg af reservedele og tilbehør til malkeksystemer til landmænd.