Konkurrencestyrelsen meddelte i sagen Merrild Kaffe A/S’ (Merrild) en erklæring efter konkurrencelovens § 9 for selskabets standard samhandelsbetingelser samt en erklæring om § 11, stk. 2, at Merrild ikke indtog en dominerende stilling på markedet for salg af kaffe til detailhandelen i Danmark. De anmeldte standard samhandelsbetingelser var udgangspunkt for en forhandling mellem Merrild og dagligvarekæderne. Merrild tilbød ifølge standard samhandelsbetingelserne sine kunder (detailhandlen) rabatter og bonusordninger mod nærmere angivne modydelser. Dette drejede sig bl.a. om kvantumsrabatter, årsbonus, betalingsrabatter og ordreafgivelsesrabatter. Bestemmelserne om årsbonus indeholdte et loyalitetselement, der kunne virke begrænsende for konkurrenters adgang til dagligvarehandelen. Dette skyldtes, at bonusydelsen pr. solgt enhed voksede med stigende årskøb. Det var imidlertid styrelsens vurdering, at disse begrænsninger ikke i sig selv havde en sådan effekt, at de kunne anses for at være i strid med konkurrencelovens § 6, stk. 1. Herved var først og fremmest lagt til grund at progressionen i bonusskalaen var beskeden, samt at der ikke skete nogen retroaktiv regulering af bonusydelsen pr. enhed, såfremt salgsmålet ikke blev nået.
Mødedato: 28-01-2004
Merrild Kaffe A/S’ samhandelsbetingelser
Resumé
Myndigheder
Rådet
Regler
kl §§ 6/11
Udfald
ikke indgreb
Opfølgninger
Nej
Litra
§6 stk. 1
Skadesteorier
Ekskluderende rabat
Brancher
Kaffe
Samhandeler
Ikke angivet