Statsministeren modtog den 25. september 2002 en henvendelse fra direktør Flemming Qvist, Ålborg, om, at bruttopriserne på flyrejser mellem Ålborg og København over en årrække er steget markant. Han henviste særligt til, at SAS’ pris på årskort til ruten er steget med 168 pct. siden 1997. Statsministeren oversendte henvendelsen til økonomi- og erhvervsministeriet, som videresendte den til Konkurrencestyrelsen. Som led i analysen indhentede Konkurrencestyrelsen oplysninger om priser, rabatter, omkostninger og skatter fra de tre selskaber (SAS, Cimber Air og Scan Con Airway), som fløj på København – Ålborg og Roskilde – Ålborg. På baggrund af oplysningerne kunne det konstateres, at alle tre selskaber havde underskud på ruten (nettobilletindtægt fratrukket samlede variable og faste omkostninger (inkl. kapitalomkostninger) på ruten). Hverken SAS eller de øvrige selskaber på ruten fik dækket omkostningerne ved rutens billetindtægter. Konkurrencestyrelsen fandt derfor ikke, at det på det foreliggende grundlag kunne antages, at hverken SAS’ priser eller prisstigninger på ruten København – Ålborg var udtryk for misbrug af dominerende stilling i form af påtvingelse af urimeligt høje priser. Dette havde styrelsen meddelt økonomi- og erhvervsministeren, som underrettede Flemming Qvist og Folketingets Erhvervsudvalg om Konkurrencestyrelsens analyser.
Mødedato: 18-06-2003
Priser på flyruten København – Ålborg
Resumé
Myndigheder
Rådet
Regler
kl § 11
Udfald
intet problem
Opfølgninger
Nej
Litra
§11
Skadesteorier
Overpriser
Brancher
Fly
Samhandeler
Ikke angivet
Metoder
Ikke angivet
Produktmarkeder
Formentlig fly mellem København og Ålborg