Når en virksomhed matcher den laveste pris blandt en række konkurrenter, enten automatisk eller ved at kunden gør opmærksom på konkurrentens pris, kan det mindske konkurrenternes incitament til at sænke prisen. Derudover kan matchingstrategierne i visse tilfælde give en fejlagtig opfattelse af, at butikken har lave priser. Det kan betyde, at man betaler mere end nødvendigt for en vare. Matchingstrategier er ikke et nyt fænomen. Men med de muligheder, som digitaliseringen medfører med større gennemsigtighed i priser og automatiserede prisalgoritmer, kan man forvente, at matchingstrategierne bliver mere udbredte og mere sofistikerede. Det er derfor vigtigt, at man som forbruger er opmærksom og aktivt afsøger markedet.
Mødedato: 08-08-2018
Velfungerende Markeder 19/2018 – Prismatching og prisgarantier kan føre til højere priser
Resumé
Myndigheder
Styrelsen
Regler
Vejledning
Udfald
Vejledning
Opfølgninger
Nej
Litra
Ikke relevant
Skadesteorier
Ikke relevant
Brancher
Ikke relevant
Samhandeler
Ikke relevant
Metoder
Ikke relevant
Produktmarkeder
Ikke relevant