I denne artikel beskriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen de betænkeligheder, der kan være ved prissignalering i forhold til konkurrencelovens § 6. I artiklen gennemgås to eksempler på øget prisgennemsigtighed bl.a. via egentlig prissignalering, som har haft skadelige virkninger for forbrugerne. I begge tilfælde er der tale om, at virksomheder har fået øget kendskab til konkurrenters fremtidige priser. Endelig beskrives en undersøgelse, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har foretaget af realkreditsektorens kommunikation om priser på realkreditlån gennem online medier.
Mødedato: 15-10-2019
Velfungerende markeder 30 – Prissignalering og prisgennemsigtighed
Resumé
Myndigheder
Styrelsen
Regler
Vejledning
Udfald
Vejledning
Opfølgninger
Nej
Litra
Ikke relevant
Skadesteorier
Ikke relevant
Brancher
Ikke relevant
Samhandeler
Ikke relevant
Metoder
Ikke relevant
Produktmarkeder
Ikke relevant
Geografiske markeder
Ikke relevant