KFST har udgivet en ny artikel i serien Velfungerende markeder. Artiklen hedder “FriviIllige kæders onlinepriser”. Artiklen ser nærmere på frivillige kæder, som er et samarbejde mellem selvstændige virksomheder, der typisk er konkurrenter. Forretningerne i en frivillig kæde skal således som det klare udgangspunkt selvstændigt og uafhængigt fastsætte væsentlige konkurrenceparametre, som fx pris. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har i 2022 undersøgt prissætningen online blandt de 70 frivillige detailkæder, der var repræsenteret i Danmark i 2019. 41 af dem sælger deres varer online. For 27 af disse kæder har det ikke været muligt at finde det samme produkt til salg online til to forskellige priser blandt disse kæders medlemmer.
Mødedato: 07-07-2022
Velfungerende markeder 60 – Frivillige kæders onlinepriser
Resumé
Myndigheder
Styrelsen
Regler
Artikel
Udfald
Artikel